Elling Sebastian Aarvik har befestet sin posisjon i toppen av Skandinavisk Baneracing.

 

Etter at Sebastian viste hva han var god for med to tredje plasser i sin Seven Racing debut, gikk turen denne helgen til Ring Djursland i Danmark. Her skulle han delta i et løp i det danske mesterskapet. Bakgrunnen for turen var først og fremst for å få mer tid bak rattet i den nye bilen, men det gikk betraktelig bedre en det.

Vi ankom banen fredag formiddag og etter å ha rigget teltet, spaserte vi en tur rundt banen. Pappa Ole og undertegnede skulle vise poden hvilke spor han skulle kjøre i svingene, men denne banen er så annerledes en de andre vi kjører på, at vi ikke hadde et clue om hva som ville være det rette sporet. Banen har tre 180 graders svinger og går så mye opp og ned at du må ta en reisesyke tablett før start. Og da snakker jeg om spaserturen. Fredagskvelden ble tilbragt i nydelig vær og godt selskap, da første kjøring var et tyveminutters treningspass på lørdag.

Lørdag morgen var vi klar og Sebastian gjennomførte en trening med mye avbrudd på grunn av andre biler som stod i sandfellene. Vi var uansett veldig førnøyde da han faktisk var tredje raskest bare 8/10 bak raskeste mann som var Steffen Hansen. Og det på denne banen som helt klart favoriserer førere med erfaring på banen. Resten av dagen var det lang løp på banen mens vi koste oss på stranden i den nærliggende feriebyen Ebeltoft.

Søndag var det klart for sprintløpene og vi startet med tyve minutters tidskjøring. Syver Race kjørte denne helgen i fellesløp med Peugeot Spider, som er en klasse med fullblods racerbiler på slicks. Det vil si at en Seven ikke skal kunne følge disse bilene, men Sebastian valgte å motbevise dette. De aller raskeste av Spiderne var ikke mulig å følge, men jo lenger ut i tidskjøringen vi kom, til mer blandet han seg inn i den delen av feltet. Halvveis ute i tidskjøringen begynte vi å springe frem og tilbake mellom tidtager skjermen og pit muren, da han til vår store overraskelse nærmet seg banerekorden i Syver Race, som var på 54,575. Etter 15 runder på banen var Sebastian fantastisk under den eksisterende banerekorden, og avsluttet i runde 20 med den utrolig imponerende rundetiden på 54,153. mer en 4/10 under den eksisterende banerekorden og en soleklar poole posisjon i første finalen. Banerekorden er det derimot fremdeles Ole Andersen som innehar, da denne bare kan settes i løp.

Finale 1 startet med et oppsett der alle Spiderne startet først, mens Sebastian stod i poole for syver gruppen litt lenger bak på gridden. Allerede gjennom første sving var Sebastian forbi to av spiderne og i klar tet for Syverne, men da ble det Safty Car etter en avkjøring.  Safty Car kom ut midt i feltet og rotet til det hele med ikke å slippe forbi, dermed ble det unødvendig mange runder før de klarte å sortere riktig slik at feltet kunne slippes på nytt. Sebastian fortsatte der han slapp og fullførte til en femte plass totalt og en klar seier i Syver Race. Ny banerekord Elling Sebastian Aarvik 54,354

I Finale 2 snus rekkefølgen på de fem beste fra først løp, så Sebastian var her mye lenger bak i startfeltet. Men etter noen få runder var han oppe i tet av Syverne og startet opphentingen av de bakerste Spiderne. Nok en seier i Syver Race 15 sekund foran nr 2 og nok en femte plass totalt. Ny Banerekord Elling Sebastian Aarvik 54,244.

Neste løp er om tre uker og nok et løp i den Danske serien, denne gangen på Paddborg Park. Deretter er det direkte til neste NM runde og åpning av den utvidede Rudskog banen i Sarpsborg. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Presseansvarlig Rune Næss, Foto Even Næss

SEB Power Group

  1. No comments yet.

  1. No trackbacks yet.